sabato 30 maggio 2009

Metropolitan Museum, New York - ca. 1780 Viola d'amore by Joseph Gagliano (Naples, Italy)





Dimensions
Body L. 35.7 cm (14-1/16 in.); Bowed string L. 48.7 (19-3/16 in.)





http://www.metmuseum.org/works_of_art/collection_database/all/viola_d_amore_joseph_gagliano/

Metropolitan Museum, New York - Mid 18th century mute viola d'amore by Daniel Achatius Stadlmann (Austria, 1690 - 1744)




Dimensions
Overall length: 62 cm (24 7/16 in.)


http://www.metmuseum.org/works_of_art/collection_database/musical_instruments/mute_viola_d_amore_daniel_achatius_stadlmann/

Metropolitan Museum, New York - 1726 Viola d'amore by Paulus Alletsee (active c. 1698 - c. 1738)





Dimensions
L. 86.5 cm (33-15/16 in.); Body L. 42.9 cm (16-7/8 in.); Bowed string L. 40.9 cm (16-1/16 in.)














http://www.metmuseum.org/works_of_art/collection_database/all/viola_d_amore_paulus_alletsee/

Oldest viola d'amore in the world? - Raphael Möst (Füssen) - 1643?


domenica 24 maggio 2009

Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck (Austria) - Viola d'amore by Georg Aman, Augsburg, 1713



This Viola d'amore by G. Aman was transformed into a viola, probably during the XIX Century






giovedì 21 maggio 2009

Viola d'amore (1995) by Fernando Andolcetti (1930 - )

Fernando Andolcetti: Il Librismo

La particolare attenzione dimostrata verso la scrittura porta l'artista, come logica conseguenza, ad analizzare anche il contenitore privilegiato della scrittura stessa: il libro. A partire dalla fine degli anni '80 le sue opere si arricchiscono di numerosi "oggetti-libro". Anche in queste opere il filo conduttore è quasi sempre la musica.. I segni musicali e le note diventano parole e le immagini o rappresentano precisi strumenti musicali o fanno riferimento, dichiarati omaggi, a famosi musicisti. Per fare questo l'artista usa, come unico strumento "tecnico", comuni forbici, con le quali sapientemente ritaglia quelle figure che maggiormente lo attraggono e le assembla in particolari libri dove l'interazione tra musica, immagini e parole - spesso mescolate tra di loro con sottile ironia - formano pagine che hanno il ritmo di una composizione musicale.
http://www.arslonga.it/artistiinternazionali/fernandoandolcetti/illibrismo.htm

domenica 17 maggio 2009

Musée de l'Hospice Comtesse (Lille, France)

La collection permanente d’instruments de musique anciens - collection Hel - se distingue par la prééminence accordée à la lutherie baroque. Elle permet de découvrir les principales familles instrumentales, d’apprécier l’histoire de la musique - musique savante, populaire ... - et d’appréhender l’évolution de la lutherie du XVIIe au XIXe siècles en Europe.



Viole d’amour, J.-N. Lambert, Paris 1753

http://www2.ac-lille.fr/patrimoine-caac/hospice/musique/musique.htm

THE EYE OF THE NEEDLE - The Microminiatures of Hagop Sandaldjian


Safty Place
A Viole d'Amour and Citar violin inserted
in a strand on the hair of the artist.

http://www.mjt.org/exhibits/hagop/violin.html

lunedì 11 maggio 2009

domenica 10 maggio 2009

Metropolitan Museum, New York - 18th century Viola d'amore by Johannes Florenus Guidantus - Bologna, Italy





Metropolitan Museum of Art



Dimensions

Overall length: 760 mm, body length 392/396 mm (top/bottom) Maximum widths: 188/184 mm, 123/ 120.5 mm, 141/141 mm (top/ bottom)

Wilkins Early Stringed Instrument Collection, Musical Instruments at the Library of Congress


This instrument collection consists of six early stringed instruments donated in 1937 by Dr. H. Blakiston Wilkins, the Library’s former honorary curator of what is sometimes called the Cremonese Collection (stringed instruments made in Cremona, Italy). The Wilkins Collection includes a pardessus de viole (five-string treble viol), made by Louis Guersan, Paris (1749); a 14-string viola d'amore by an unknown German maker (second half of the 18th century); a 12-string viola d'amore by Ferdinando Gagliano, Naples (1763); a 7-string bass viol attributed to Pieter Rombouts, Amsterdam (early 18th century); a quinton (a 5-string combination of violin and treble viol) by François le Jeune, Paris (1760); and the remains of a late-17th-century bass viol (possibly by Joachim Teilke, Hamburg) which was converted into a cello, probably early in the 19th century

Viola d'amore attribuita al Villan D'Ascoli, Liuteria Povera Marchigiana 1890 circa.

www.cosevecchie.com/strumentimusicali.htm

Viola d'amore by Johann Paul Schorn, 1715?